امام خمینی (ره) : از بنیاد مسکن که زحمات زیادی در ایران کشیده اند تشکر میکنم
یکشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

نگاهی به توسعه صنعت حمل و نقل استان زنجان

در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده درتمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.

امروز بدون داشتن صنعت حمل و نقل توسعه یافته نمی توان ابزارهای رشد اقتصادی را به یکدیگر متصل و به اهداف توسعه در سطح کلان رسید. حمل و نقل بخش های مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می‌کند. حمل و نقل واسطه‌ای میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است.

استان زنجان نیز صنعت حمل و نقل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه بسیاری یافته و امروز دارای آزادراه، خطوط ریلی و هوایی است و این ظرفیت ها برای رشد و توسعه اقتصاد استان نقش قابل توجهی داشته اند.

امروز خطوط ریلی استان رو به توسعه بوده و دوخطه کردن زنجان-قزوین در دست احداث است. ایستگاه بین المللی بناب در حوزه ریلی فعال بوده و بر افزایش حجم صادرات و واردات استان نقش مستقیم گذاشته است.

راه های مواصلاتی استان زنجان در شمال-جنوب و غرب-شرق همواره در حال تقویت بوده و امروز وجود بزرگ راه زنجان-تبریز  و زنجان-قزوین از اهرم های مهم دسترسی استان به مرکز و شمالغرب کشور و اتصال به محورهای مواصلاتی حوزه اروپا است.

با نگاه به شاخص های حوزه حمل و نقل استان می توان دریافت که غالب شاخص های حوزه با رشد قابل توجه همراه بوده است. طول انواع راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در استان طی سال ۱۳۵۷ به میزان ۵۷۰ کیلومتر بوده که در سال ۹۲ به میزان ۴ هزار و ۹۴۲ کیلومتر و در سال ۹۶ به میزان ۵ هزار و ۷۶۷ کیلومتر رسیده است. شاهدیم که راه های استان از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون رشد بیش از ۵ هزار کیلومتری داشته است.

طول خطوط راه‌آهن استان زنجان در سال ۱۳۵۷ به میزان ۲۲۲ کیلومتر بوده است که در سال ۹۶ به ۲۲۹ کیلومتر رسیده است. ضرب نفوذ راه در استان زنجان طی سال ۱۳۵۷ به میزان ۳ درصد بوده که در سال ۹۲ به میزان ۲۲٫۳ درصد و در سال ۹۶ به میزان ۲۶٫۰۲ درصد رسیده است.

طول راه‌های روستایی استان در سال ۵۷ به میزان ۳۶۰ کیلومتر بوده که در سال ۹۲ به ۳ هزار و ۴۳۹ کیلومتر و در سال ۹۶ به میزان ۴ هزار و ۲۱۱ کیلومتر رسیده است. تراکم راه استان از ۳ درصد سال ۱۳۵۷ به (۳۰/۲۲) در سال ۱۳۹۲و (۰۲/۲۶) در صد در سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.

استان زنجان در سال ۱۳۵۷ هیچ فرودگاه‌های فعالی نداشته است، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز سازندگی و توسعه استان فرودگاه زنجان افتتاح و آغاز به کار کرد و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است.

حجم مسافر جابجا شده در استان طی سال ۱۳۵۷ به میزان ۵۰۰ نفر بوده که این میزان در سال ۹۲ به میزان ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۱۲۶ نفر برآورد شده است. روند رو به رشد جابجایی مسافر در استان ادامه داشته و در سال ۹۶ به میزان یک میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۲۲ نفر رسیده است. جابجایی بیش از یک و نیم یمیلیون نفری مسافر در استان گویای ظرفیت بالای حمل و نقلی است.

در سال ۱۳۵۷ هیچ مسافر حمل شده در پرواز‌های هوایی استان وجود نداشته است. اما این میزان در سال ۹۲ به میزان ۲۱ هزار و ۵۰۹ نفر و در سال ۹۶ به میزان ۱۳ هزار و ۱۴۱ نفر رسیده است. جابجایی بیش از ۱۳ هزارنفری مسافر گویای پویایی این حوزه در استان بوده و به نظر می رسد برای بهبود شاخص های اقتصادی استان باید سرمایه گذاری بیشتری در آن صورت گیرد.

استان زنجان در سال ۵۷ بدون هیج ظرفیت اسمی سردخانه‌ ای بوده اما هم اکنون ۷ سردخانه در سطح استان فعالیت دارند.

 

 

*

code

معرفی اجمالی بنياد مسكن زنجان

در پي فرمان حضرت امام در ۲۱ فروردين ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰ و توجه عموم  به اين امر مهم بنياد مسكن انقلاب اسلامي در بيست وپنجم ارديبهشت ماه فعاليت خود را آغاز كرد. اساسنامه بنياد در تاريخ هفدهم آذرماه سال ۱۳۶۶ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيدو طبق آن وظايفي بر عهده اين نهاد گذارده شده.

بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان زنجان با هفت شعبه در شهرستانهای زنجان ، ابهر ، خرمدره ، خدابنده ، طارم ، ماهنشان ، ایجرود و بانک ماشین آلات به منظور انجام مسئوليت ويژه بنياد مسكن در رابطه با توسعه مسكن در شهرها و روستاها و اقشار كم‌درآمد و بازسازي مناطق آسيب‌ديده از سوانح عهده‌دار وظايف مربوط مي‌باشند.

پیگیری درخواست های ثبت شده

تمام حقوق اين وب سايت متعلق به بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان زنجان مي باشد.

Template Design:Dima Group