امام خمینی (ره) : از بنیاد مسکن که زحمات زیادی در ایران کشیده اند تشکر میکنم
پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷

معرفی مسکن شهری

معاونت مسکن شهری


مقدمه:

مسکن و ساختمان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور بوده و طیف گسترده ای از سایر صنایع را برای فعالیت های خویش به همراه دارد. اصلاح الگوی ساخت و ساز، بهره برداری و بازیافت مصالح (در پایان عمر ساختمان) از دغدغه های مهم کشورها برای توسعه پایدار‌ می‌باشد. بحث مصرف انرژی در ساختمان، از مرحله طراحی ساختمان شروع شده و تا مراحل پیاده سازی، اجرا، نگهداری و مرحله استفاده و بهره برداری از آن ادامه پیدا‌ می‌کند.

معاونت امور مسکن شهری و زیر مجموعه های استانی در این راستا مسئولیت برنامه ریزی، تامین زمین و انجام مطالعات و تهیه طرحهای لازم برای پروژه های احداث مسکن کم درآمد، تأمین منابع اعتباری اعم از تسهیلات بانکی و منابعی از بنیاد مسکن و کمک هایی که از طرف دولت و حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه های سالیانه پیش بینی میشود را بر عهده دارد.

اهداف حوزه مسکن شهری

هدفهای کوتاه مدت برای حوزه مسکن شهری متاثر از اصول ۳۰،۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و اساسنامه مصوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعریف می شود که اصول کلی آن در سال ۹۵ عبارت است از :

  1. توجه به اقتصاد مقاومتی جهت بالا بردن ظرفیت اشتغال از طریق تعریف پروژه ها مسکن کوچک مقیاس در شهرهای کشور
  2.  استفاده از مصالح و امکانات تولید داخل به منظور تقویت آنها در اجرای تولیدات اقتصاد مقاومتی
  3. توجه به عوامل اصلی در تولید مسکن از جمله بحث مقاوم سازی، تولید مسکن با مصرف انرژی کمتر( عایق سازی واقعی) زیبا سازی در فضای داخلی و بیرونی برای تولید کالای با دوام (رعایت اصول مقاومتی و پدافند غیر عامل)
  4. تأمین مسکن با شرایط مناسب برای محرومینی که فاقد مسکن هستند (با حداکثر تعداد ممکن، متاثر از امکانات و تسهیلات)
  5. پرداختن به فضاهای باز و طراحی فضاهای عمومی در مجموعه های احداثی، توجه به تأمین تأسیسات زیربنایی (آب، برق، …) و سبزینگی و فضای جمعی، به منظور پاسداشت خانواده و کودکان در محیط زندگی.
  6. پیگیری و تلاش برای اتمام مسکن مهر در جهت کمک به متقاضیان و خانواده های در انتظار با استفاده از تمامی امکانات موجود

ماموریت و عناوین فعالیت های مهم حوزه مسکن شهری

مجموعه متنوعی از فعالیت های مرتبط با تامین مسکن و به تعبیری زنجیره تولید مسکن، مدیریت اجرا و بهره برداری از پروژه های مسکن مهر و ساخت ساختمان ها و فضاهای اداری در حوزه مسکن شهری در نه ماهه اول سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

  1. تامین زمین و آماده سازی
  2. تهیه گزارش های اقتصادی پروژه ها (گزارش هزینه، فایده)
  3. تهیه طرح و دریافت پروانه
  4. پیشبرد و تکمیل پروژه های مسکونی در دست اجرا
  5. شروع پروژه مسکونی جدید
  6. واگذاری و اعطای سند به متقاضیان
  7. مسکن مهر
  8. ساخت ساختمان ها و فضا های اداری
  9. ساخت پروژه های اداری، بهداشتی و مذهبی
  10. تهیه گزارش های برنامه ای، انجام پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی

مسکن شهری: پروژه‌هایی که بنیاد مسکن با تامین منابع مالی مستقیم، دریافت تسهیلات بانکی یا با مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی (درقالب آورده زمین یا منابع ساخت ) احداث و واگذار می نماید.

مسکن حمایتی: شامل پروژه احداث مسکن در قالب سفرهای مربوط به مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، اعتبارات کمک به گروههای کم درآمد (کمک نیم درصد سود بانکها)، مسکن محرومین و حساب ۱۰۰ حضرت امام می‌باشد.

مجری ساخت: در برخی از استانها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری سایر سازمانهای حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی و …) اجرای پروژه‌های مسکونی را بر عهده دارد.

فعالیت های متفرقه: علاوه بر ساخت مسکن اجرا و احداث برخی از مراکز فرهنگی مذهبی از قبیل خانه عالم، تجهیز و ساخت و مرمت مدارس دینی، ساخت مصلی، ساختمان های اداری، بهداشتی، تاسیسات و تجهیزات شهری و درمانی، همچنین آماده سازی زمین برای پروژه های اجرایی به ویژه مسکن مهر در برخی از استانها به بنیاد مسکن واگذار می گردد.

مسکن مهر: با شروع پروژه عظیم مسکن مهر در دولت نهم با توجه به تجارب بنیاد مسکن در نوسازی و استحکام بخشی مسکن مناطق روستایی و مناطق سانحه دیده مسئولیت مسکن مهر در شهرهای کوچک زیر ۲۵۰۰۰ نفر با مصوبه هیأت محترم دولت به بنیاد مسکن واگذار شد (۱۸/۹/۸۷) و پس از آن شیوه‌نامه اجرایی طرح در تاریخ ۷/۲/۸۸ از سوی وزیر محترم مسکن و شهرسازی به بنیاد ابلاغ گردید.

بنیاد مسکن برای پیشبرد طرح علاوه بر تعامل همه جانبه با سازمانهای مسکن و شهرسازی و بانکهای عامل و تعاونی­های مسکن نسبت به شناسایی و ثبت نام و سازماندهی مستقل متقاضیان نیز اقدام و با پیشنهاد این بنیاد متقاضیان دارای زمین که به اصطلاح خود مالک نامیده شدند نیز به عنوان متقاضیان حائز شرایط وارد طرح شدند.

خوشبختانه همکاری همه دستگاه­ها از جمله متقاضیان باعث گردید که سهمیه ۱۵۰ هزار واحدی سال ۸۹ محقق و در ماههای پایانی با موافقت وزارت مسکن و شهرسازی ساماندهی سهمیه ۹۰ هزار واحدی سال ۹۰ نیز شروع شود.

دفتر برنامه‌ریزی و تحقیقات  مسکن شهری

با توجه به اهمیت و لزوم برنامه‌ریزی خصوصاً در پروژه‌هایی که زمان بر بازدهی و رسیدن به هدف آن نقش بسزایی دارد، تأثیر برنامه‌ریزی در بخش مسکن آشکار می‌شود. در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی حوزه مسکن شهری با محوریت فناوری و تکنولوژی نوین ساختمانی، برنامه‌ریزی مسکن و اقتصاد مسکن تشکیل شده است.

در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه نظارت بر پیش‌بینی اجرای پروژه‌ها در زمان معقول و مقایسه عملکرد اعتبار پروژه‌ها در مقاطع زمانی سه ماهه با پیش‌بینی آن را بر عهده گرفت تا از افزایش هزینه ساخت به هر دلیل جلوگیری بعمل آید. علاوه بر نظارت بر عملکرد اعتباری پروژه‌ها، سیاست‌گذاری و راهبری حوزه مسکن شهری نیز از وظایف اصلی دفتر برنامه‌ریزی می‌باشد. بگونه‌ای که از تبصره‌ها و قانونهای موجود در جهت بهره‌گیری حوزه مسکن شهری به بهترین نحو استفاده شود و نیز جهت بالابردن سطح کیفیت و امکان افزایش سرعت ساخت و پیرو مسئولیتهای جدید محوله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این دفتر اقدام به شناسایی سیستمها و زیر سیستمهای صنعتی ساخت و ساز نموده است.

اهم  فعالیتهای دفتر برنامه ریزی و تحقیقات مسکن شهری شامل موارد زیر است

الف – بخش برنامه‌ریزی مسکن

•          مدل بررسی امکان‌سنجی احداث و عرضه مسکن

•          طرح ارزیابی رضایتمندی بهره‌برداران واحدهای مسکونی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

•          طرح بررسی و تحلیل وضعیت مسکن به تفکیک شهرستان

•          بررسی توجیه اقتصادی پروژه‌های مسکونی

•          بررسی مسکن و ابعاد مختلف آن در ایران

•          بررسی ویژگیهای گروههای پایین‌درآمدی با تأکید بر وضعیت مسکن

•          بررسی ویژگیهای جمعیتی، کالبدی شهرهای کوچک (نمونه گیری)

•          نحوه امتیازدهی و تعیین اولویت واگذاری متقاضیان واحدهای مسکونی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

•          طراحی و راه اندازی سامانه مدیریتی حوزه مسکن شهری

•          تدوین سیاست های ۵ ساله حوزه مسکن شهری

•          عارضه یابی و بررسی عملکرد حوزه مسکن شهری با توجه به ماتریس SWOT

•          تدوین آیین نامه طراحی و اجرا (ویرایش دوم)

ب – بخش اقتصاد مسکن:

•          درآمدی بر طرح جامع مسکن

•          نقدی بر طرح جامع مسکن

•          تهیه CD آموزشی نحوه تکمیل فرمهای پیش‌بینی و مقایسه‌ای بودجه

•          طرح تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد شهری

•          کنترل و مقایسه عملکرد و پیش‌بینی اعتبارات استانهای مختلف و سنجش درصد تحقق آنها

•          برگزاری جلسات آموزشی تکمیل فرمهای منابع- مصارف و توجیه فنی- اقتصادی پروژه‌ها در استانها

•          بررسی توجیه فنی و اقتصادی پروژه‌های مسکن استانها

•          تغییر فرمهای توجیه فنی و اقتصادی پروژه‌های مسکن و انطباق آنها با قالب استاندارد فرمهای توجیهی

•          تنظیم موافقتنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

•          تکمیل فرمهای ارسالی سازمان مدیریت از جمله: پیشنهاد طرح تملک دارایی، جدول گزارش پیشرفت عملیات پروژه‌های عمرانی، طرح تملک    داراییهای سرمایه‌ای، طرح تملک داراییهای خام، گزارش پیشرفت عملیات پروژه  ، اولویت‌بندی طرحهای تملک سرمایه‌ای

•          تأمین مسکن محرومین

•          تدوین برنامه ۵ ساله ساخت واحدهای مسکونی بنیاد مسکن

 شرح فعالیت های دفتر نظارت و ارزیابی مسکن شهری

 ۱- نظارت بر حسن اجرای مقررات و ضوابط ملی

۲- برنامه‌ریزی، هدایت و راهبرد پروژه‌ها در حوزه‌های اجرا و نظارت

۳- تهیه  تدوین گزارشهای فنی (بانک اطلاعات فنی)

۴-   شاخص‌گذاری و تقسیم بندی پیمانکاران و مشاوران بر اساس سطح عملکرد

۵- تهیه و تدوین چک لیستهای کنترل کیفی به تفکیک مراحل اجرایی

واگذاری واحدهای مسکونی مسکن شهری

       در فرآیند ساخت وساز واحدهای مسکونی در حوزه مسکن شهری ، واگذاری واحدهای مسکونی به متقاضیان  آخرین و حساس ترین مرحله از ارائه محصول نهایی به مخاطبان میباشد.

 گزارش ضمیمه حاوی اطلاعات واگذاری از سال ۱۳۸۱ لغایت خردادماه۹۱ میباشد. در اواخر سال ۸۷ ،روند انجام عملیات واگذاری واحدهای مسکونی شهری در استانها از مرحله ثبت نام تا تحویل واحد مسکونی و نهایتا صدور سند بنام متقاضی به حوزه معاونت مسکن شهری محول گردیدوپس از آن این معاونت نسبت به تهیه و ارسال بخشنامه ها و دستورالعملهای مورد نیاز به شرح ذیل اقدام نموده و بطور مستمر و دوره ای چگونگی اجرای آنها مورد نظارت و بازرسی قرار میگیرد.

۱-  یکنواخت سازی روند واگذاری در استانهاومتحدالشکل سازی فرمتهای مورد نیاز.

۲- ایجاد بانک اطلاعات متقاضیان و ثبت فرآیند واگذاری.

۳- تنظیم قرارداهای تیپ ،پیش فروش به قیمت قطعی-فروش قطعی-ودیعه گذاری.

۴- تهیه گزارش وضعیت واگذاری واحدهای مسکونی پروژه های پایان یافته مسکن شهری بنیاد مسکن  بصورت مستمر.

۵- دریافت گزارش تشکیل کمیته واگذاری استانها از جلسات تشکیل شده بصورت مستمر.

۶- تهیه و ابلاغ فرم تیپ ثبت نام متقاضیان واحدهای مسکونی شهری بنیاد مسکن.

۷- تهیه و ابلاغ فرم تیپ استعلام از ادارات و سازمانهای مرتبط در خصوص واگذاری واحدهای مسکونی شهری پروژه های حمایتی.

۸- تهیه و ابلاغ فرم تیپ تعهد نامه مخصوص متقاضیان پروژه های حمایتی مسکن شهری.

۹-ایجاد بانک مطالبات(مربوط به منابع بخش مسکن شهری در واگذاری واحدهای مسکونی شهری)از متقاضیان در استانها و دریافت گزارشات دوره ای و کنترل روند دریافت مطالبات.

۱۰- تهیه و ابلاغ  فرم تیپ تحقیق محلی از وضعیت متقاضیان واحدهای مسکونی شهری پروژه های حمایتی.

۱۱- تهیه و ابلاغ فرم تیپ صورتجلسه تحویل واحد مسکونی به متقاضیان و صورتجلسه رفع نواقص پروژه های مسکن شهری.

۱۲- تهیه و ابلاغ فرم تیپ معرفی نامه متقاضی به بانک جهت عقد قرارداد تسهیلات فروش اقساطی.

۱۳- تهیه و ابلاغ فرم تیپ متقاضیان مسکن شهری به دفترخانه اسناد رسمی و سازمان مسکن و شهر سازی جهت اخذ سند مالکیت.

۱۴- تهیه و ابلاغ فرم تیپ تقاضای تهیه نقشه و صورتمجلس تفکیکی و صدور سند از اداره ثبت و اسناد واملاک و فرم درخواست پایان کار از شهرداری.

طراحی سامانه مدیریتی حوزه مسکن شهری 

باتوجه به حجم زیاد اطلاعات و تنوع آنها و همچنین گستردگی و پراکندگی پروژه های مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سطح کشور، نیاز به پردازش داده ها جهت تصمیم گیری بهینه مدیریتی احساس می گردید از این رو سیستم جامع به جهت پردازش وکنترل کمی ، کیفی و مالی پروژه ها با هم اندیشی مشاوران و دفاتر حوزه اقدام گردید به طراحی و بارگذاری سامانه جامع مدیریتی حوزه مسکن شهری شده است

بررسی  و شناسایی فن آوری و تکنولوژی های نوین ساختمانی

با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان در دنیای امروزی، دفتر نظارت و ارزیابی اقدام به شناسایی تکنولوژی های نوین ساختمانی در سطح داخلی و بین المللی نموده و نسبت به برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با شرکتهای دانش بنیان ، تولیدکنندگان و صاحبان تکنولوژی و فن آوری های نوین جهت ارتقای کیفیت پروژه های مسکن شهری و استفاده از تجربیات و امکانات شرکت های فوق اقدام نموده است.

*

code

معرفی اجمالی بنياد مسكن زنجان

در پي فرمان حضرت امام در ۲۱ فروردين ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰ و توجه عموم  به اين امر مهم بنياد مسكن انقلاب اسلامي در بيست وپنجم ارديبهشت ماه فعاليت خود را آغاز كرد. اساسنامه بنياد در تاريخ هفدهم آذرماه سال ۱۳۶۶ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيدو طبق آن وظايفي بر عهده اين نهاد گذارده شده.

بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان زنجان با هفت شعبه در شهرستانهای زنجان ، ابهر ، خرمدره ، خدابنده ، طارم ، ماهنشان ، ایجرود و بانک ماشین آلات به منظور انجام مسئوليت ويژه بنياد مسكن در رابطه با توسعه مسكن در شهرها و روستاها و اقشار كم‌درآمد و بازسازي مناطق آسيب‌ديده از سوانح عهده‌دار وظايف مربوط مي‌باشند.

پیگیری درخواست های ثبت شده

تمام حقوق اين وب سايت متعلق به بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان زنجان مي باشد.

Template Design:Dima Group